Rechten
Grafrechten
Grafrechten kunnen worden geheven voor de dienstverlening die de gemeente verricht voor de algemene begraafplaats. De wettelijke basis voor de heffing is artikel 229 Gemeentewet en de verordening grafrechten. Zoals vastgelegd in de nota lokale heffingen is het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid gehanteerd. De laaste jaren blijkt dat dit kostendekkenheidspercentage op basis van de jaarrekeningen niet wordt behaald. In 2020 is er bij de 1e TURAP en slotwijziging respectievelijk € 70.000 en € 50.000 afgeraamd aan inkomsten begraven.
Landelijk gezien neemt aantal begrafenissen af. Steeds vaker wordt er gekozen voor crematie. Op de begraafplaats in Uithoorn is dit de laatste jaren ook merkbaar. Ook wordt er steeds minder gebruik gemaakt van de optie om grafrechten te verlengen. Dit alles heeft financiële consequenties voor de opbrengsten uit de begraafplaats. In de 2e helft van 2021 wordt een (meerjaren)beheerplan voor de begraafplaats opgesteld waarbij dit gegeven ook wordt meegenomen en onder andere de tariefstelling en de mate van kostendekkendheid opnieuw wordt beoordeeld. De vaststelling van de grafrechten wordt betrokken bij de besluitvorming van de belastingverordeningen 2022 in de laatste raadsvergadering van 2021.
Berekening kostendekkendheid grafrechten | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 125 |
Inkomsten taakvelden, exclusief heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 125 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 111 |
Overhead | 77 |
BTW | - |
Totale kosten | 313 |
Opbrengst heffingen | 313 |
Dekkingspercentage | 100% |
Algemene rechtenverordening
De aard van de algemene rechten is divers. Bij heffing van de algemene rechten dient sprake te zijn van kosten-verhaal ter zake van een door of vanwege de gemeente verstrekte dienst (veelal administratieve dienstverlening). De belastingplichtige is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend. Er is een toenemende ontwikkeling om gemeentelijke tarieven te maximaliseren of te begrenzen. Bij de algemene rechten zijn de tarieven van de paspoorten en rijbewijzen al begrensd. Een opsomming van de diensten waarvoor leges verschuldigd zijn is opgenomen in de tarieventabel die horen bij de algemene rechten verordening. De tarieventabel is ingedeeld in drie categorieën/titels:
Burgerzaken/algemene dienstverlening.
Omgevingsvergunning/dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving.
Overige rechten/dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn.
De wettelijke basis voor de heffing is artikel 229 Gemeentewet en de algemene rechtenverordening. De tarieven binnen de algemene rechtenverordening dienen per titel 100% kostendekkend te zijn, waarbij het mogelijk is om een eventuele onderdekking te verhalen bij andere tarieven binnen dezelfde titel.
Berekening kostendekkendheid van de leges Titel 1 | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 232 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 273 |
Overhead | 188 |
BTW | 19 |
Totale kosten | 712 |
Opbrengst heffingen | 499 |
Dekkingspercentage | 70% |
Berekening kostendekkendheid van de leges Titel 2 | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 274 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 340 |
Overhead | 235 |
BTW | 40 |
Totale kosten | 889 |
Opbrengst heffingen | 966 |
Dekkingspercentage | 109% |
Berekening kostendekkendheid van de leges Titel 3 | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 8 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 131 |
Overhead | 91 |
BTW | 2 |
Totale kosten | 232 |
Opbrengst heffingen | 65 |
Dekkingspercentage | 28% |
Berekening kostendekkendheid van de totale legesverordening | (bedragen x 1000) |
---|---|
Kosten taakvelden, exclusief uren | 514 |
Toe te rekenen directe kosten (uren) | 744 |
Overhead | 514 |
BTW | 61 |
Totale kosten | 1.833 |
Opbrengst heffingen | 1.531 |
Dekkingspercentage | 84% |
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente is op grond van de Gemeentewet bevoegd om kwijtschelding van gemeentelijke heffingen te verlenen. De uitvoering van de kwijtschelding is gebonden aan de wetgeving van het Rijk. Strenger toepassen van de wetgeving is daarbij toegestaan. Een meer ruimhartige toepassing niet. Het huidige beleid is om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten. Kwijtschelding kan aangevraagd worden door particuliere belastingplichtigen alleen voor de afvalstoffenheffing. Bijstandsgerechtigden hoeven geen verzoek om kwijtschelding in te dienen. Deze wordt automatisch toegekend.