Overzicht baten en lasten

Algemene dekkingsmiddelen

R2020

B2021

B2022

B2023

B2024

B2025

Lasten

717

-174

-620

-525

-457

-586

Baten

78.929

53.546

54.310

53.271

53.104

53.239

Saldo baten en lasten

78.212

53.720

54.929

53.795

53.560

53.825

Toevoegingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo

78.212

53.720

54.929

53.795

53.560

53.825

Op dit deelprogramma wordt een overzicht gegeven van de algemene dekkingsmiddelen, zoals voorgeschreven in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV). De algemene dekkingsmiddelen zijn de baten en lasten die niet direct samenhangen met een programma. Bovenstaande tabel geeft het totaal aan baten en lasten van de algemene dekkingsmiddelen weer. Volgens het voorschrift bevat het overzicht ten minste de volgende onderdelen: lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is, algemene uitkeringen, dividend, saldo van de financieringsfunctie en overige algemene dekkingsmiddelen. Voor de overzichtelijkheid worden hieronder voor de verschillende onderdelen aparte tabellen gepresenteerd, voorzien van een toelichting.

Algemene uitk. en overige uitk. Gemeentefonds

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

24

-

-

-

-

-

Baten

40.482

42.926

45.090

44.033

43.851

44.002

Saldo baten en lasten

40.458

42.926

45.090

44.033

43.851

44.002

Toevoegingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Onttrekkingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo

40.458

42.926

45.090

44.033

43.851

44.002

Toelichting financieel overzicht algemene uitkering en overige uitkering Gemeentefonds en Uitkeringen Deelfonds Sociaal domein

Lasten

Het verschil aan de lastenzijde is < € 0,1 miljoen en wordt derhalve niet toegelicht

Baten Voordeel € 2,164 mln. Voordeel (Structureel)

Het verschil aan de batenzijde wordt met name veroorzaakt door de extra inkomsten voor Specialistische jeugdzorg (voordeel € 2,05 miljoen), incidentele coronacompensatie 2021 (nadeel € 0,67 mln.) en actualisatie van de uitkeringsfactor, accres en maatstaven (voordeel € 0,784 miljoen.)

De extra inkomsten Specialistische jeugdzorg bestaat uit 2 onderdelen:

1. Woonplaatsbeginsel (voordeel € 0,7 miljoen.): Vanaf 2022 wordt het woonplaatsbeginsel ingevoerd. Dit houdt kortweg in dat de gemeente waar de jeugdigde woont financieel verantwoordelijk is. Bij de meicirculaire 2021 is door het Rijk een berekening gemaakt welke compensatie hiervoor overkomt binnen het gemeentefonds. Voor de gemeente Uithoorn komt € 0,725 miljoen over als compensatie. Tegenover deze inkomsten is binnen het programma Samenleving (Deelprogramma maatschappelijke Ontwikkeling en Ondersteuning) voor hetzelfde bedrag een stelpost als uitgaven opgenomen.

2. Extra compensatie tekorten Jeugdhulp (voordeel € 1,35 miljoen): Voor 2021 is er extra budget jeugdzorg beschikbaar gesteld van € 613 miljoen, met name bedoeld om de uitbreiding van de crisiscapaciteit jeugd-ggz mogelijk te maken en wachttijden aan te pakken. Voor de gemeente Uithoorn betreft het om een compensatie van € 0,65 miljoen. Het kabinet stelt voor 2022 € 1,314 miljard extra beschikbaar aan gemeenten ter compensatie van de tekorten in de jeugdzorg. Dat komt bovenop de eerder toegezegde € 300 miljoen voor dat jaar. Voor de gemeente Uithoorn betekent dit een compensatie van bijna € 2 miljoen in 2022, dat is € 1,35 miljoen hoger dan de compensatie in 2021. Hierin is ook meegenomen dat gemeenten uitvoering geven aan maatregelen die in 2022 een besparing van € 214 miljoen op de jeugdzorguitgaven opleveren. Deze besparing loopt in de jaren daarna verder op, waardoor het bedrag aan compensatie afneemt. Het kabinet en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) hebben dat met elkaar afgesproken naar aanleiding van het oordeel van de Commissie van Wijzen. Voor de jaren na 2022 dient het oordeel als zwaarwegende inbreng voor de kabinetsformatie. Tegelijk committeren gemeenten en het Rijk zich nu al aan het maken van afspraken over maatregelen waarmee het jeugdstelsel op de lange termijn beter houdbaar wordt.

Dividend

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

602

92

147

52

46

46

Baten

28.421

237

200

300

300

300

Saldo baten en lasten

27.819

145

53

248

254

254

Toevoegingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Onttrekkingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo

27.819

145

53

248

254

254

Toelichting financieel overzicht Dividend

Het verschil aan lasten en aan baten is < € 0,1 miljoen en wordt daarom niet toegelicht.

Lokale heffingen

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

368

371

386

386

386

386

Baten

9.041

9.340

8.017

8.037

8.057

8.068

Saldo baten en lasten

8.673

8.970

7.631

7.651

7.670

7.683

Toevoegingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Onttrekkingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo

8.673

8.970

7.631

7.651

7.670

7.683

Toelichting financieel overzicht lokale heffingen

Het verschil aan lasten is < € 0,1 miljoen en wordt daarom niet toegelicht.

Nadeel op de baten van € 1,3 miljoen t.o.v. 2021

Vanaf 1 juli 2017 heeft het Rijk de precariobelasting over kabels en leidingen afgeschaft. Voor een aantal gemeenten was er een overgangsregeling, waardoor deze gemeenten nog mochten heffen tot en met 2021. Vanaf 2022 heeft dat een nadeel op de baten tot gevolg van € 1,5 miljoen. Daarnaast is er een voordeel op de baten van € 0,2 miljoen door de inflatiecorrectie en de groei van de gemeente.

Overige dekkingsmiddelen

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

-521

-715

-1.061

-1.059

-1.078

-1.096

Baten

30

-

-

-

-

-

Saldo baten en lasten

551

715

1.061

1.059

1.078

1.096

Toevoegingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Onttrekkingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo

551

715

1.061

1.059

1.078

1.096

Toelichting financieel overzicht overige dekkingsmiddelen

Nadeel op de lasten van € 0,3 miljoen t.o.v. 2021

Dit heeft te maken met een optimalisatie van de btw berekening binnen afval en riool. Dit heeft geen invloed op het begrotingsresultaat, omdat deze lasten zijn betrokken bij de tariefstelling van de afvalstoffenheffing en de rioolheffing.

Er is geen verschil tussen de baten in 2022 t.o.v. 2021

Saldo vd financieringsfunctie

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Lasten

244

79

-92

97

189

79

Baten

954

1.043

1.003

901

896

869

Saldo baten en lasten

710

964

1.094

804

707

790

Toevoegingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Onttrekkingen aan reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo reserves

-

-

-

-

-

-

Saldo

710

964

1.094

804

707

790

Toelichting financieel overzicht saldo van de financieringsfunctie

Het saldo van de financieringsfunctie betreft voornamelijk het verschil tussen de rentelasten en doorberekening daarvan naar de programma's als onderdeel van de kapitaallasten. De doorberekening gebeurt met een afgerond percentage. De rentelasten die worden doorberekend betreffen zowel de te betalen rente op aangetrokken leningen als de bespaarde rente van reserves en voorzieningen. Voor detailinformatie wordt verwezen naar paragraaf Financiering.

Voordeel op de lasten van € 0,2 miljoen t.o.v. 2021

Dit verschil wordt voor € 0,1 miljoen veroorzaakt door aflopende rentelasten door aflossingen op bestaande leningen. Het resterende verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door een hogere doorberekening van rentelasten naar de programma's in vergelijking tot 2021.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf