Overzicht baten en lasten
Overhead | R2020 | B2021 | B2022 | B2023 | B2024 | B2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.954 | 9.824 | 10.138 | 10.033 | 9.965 | 9.891 |
Baten | 11 | 27 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Saldo baten en lasten | -8.943 | -9.797 | -10.129 | -10.024 | -9.956 | -9.883 |
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -8.943 | -9.797 | -10.129 | -10.024 | -9.956 | -9.883 |
Toelichting financieel overzicht overhead
Nadeel op de lasten van € 0,3 miljoen t.o.v. 2021
In deze begroting worden budgetten aangevraagd in of vanaf 2022 voor diverse onderwerpen. Dit heeft een verhoging van de lasten op het deelprogramma Overhead tot gevolg. Het gaat hierbij om de aangevraagde budgetten voor Wet Open Overheid (€ 0,1 miljoen), Programmatische aanpak arbeidsmigranten (€ 0,03 miljoen) en de implementatie van de dienstverleningsvisie, communicatievisie en ontwikkelagenda participatie (€ 0,1 miljoen). Daarnaast wordt een verhoging van de bijdrage aan Duo+ gevraagd (€ 0,1 miljoen) in verband met het structureel geworden thuiswerken, ICT middelen voor de gemeenteraad en een transitieplan P&O.
Daarnaast heeft het investeringsplan bedrijfshulpmiddelen een verhoging van (kapitaal)lasten tot gevolg van € 0,1 miljoen en is het planmatig onderhoud aan het gemeentehuis in 2022 € 0,13 miljoen lager dan in 2021.
Het verschil aan baten is < € 0,1 miljoen en wordt daarom niet toegelicht.
Overhead
Vanaf 2017 zijn een aantal wijzigingen aangebracht in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) die bijdragen aan de interne sturing door de raad en aan een betere vergelijkbaarheid tussen gemeenten. Een van de onderdelen van de wijziging betreft een beter inzicht in de overhead. Hiertoe schrijft het BBV voor dat in het programmaplan een apart overzicht moet worden opgenomen van de kosten van de overhead en is er tevens een definitie van overhead geïntroduceerd. In de programma's moeten de kosten worden opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces.
Samengevat gaat het bij overhead om de volgende zaken: leidinggevenden en management-ondersteuning in het primair proces, financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie, P&O/HRM, de inkoopfunctie, de communicatiefunctie, juridische zaken, informatievoorziening en automatisering (incl. post en archief), bestuurszaken en bestuursondersteuning en facilitaire zaken en huisvesting. Onderstaande tabel is opgesteld conform de definitie van overheadkosten binnen het BBV.
Soort kosten (bedragen x € 1.000) | Specificatie | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering algemeen | |||||
Bijdrage gemeenschappelijke regeling | Duo+ | 7.451 | 7.302 | 7.302 | 7.302 |
Overige kosten | 903 | 909 | 845 | 829 | |
Salariskosten | 1.063 | 1.063 | 1.063 | 1.063 | |
Bedrijfsvoering huisvesting | |||||
Gemeentehuis | 598 | 624 | 586 | 582 | |
Gemeentewerf | 113 | 126 | 159 | 106 | |
Totaal overhead | 10.129 | 10.024 | 9.956 | 9.883 |
In de tarieven die ter dekking van kosten in rekening worden gebracht, wordt ook de overheadcomponent meegenomen in de berekening. Hiertoe worden de kosten van de overhead afgezet tegen de kosten van de directe personeelslasten.
Directe personeelslasten (bedragen x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Directe P-lasten in de bijdrage aan Duo+ | 8.883 | 8.739 | 8.730 | 8.730 |
Directe P-lasten in salarisbegroting van de gemeente | 5.890 | 5.820 | 5.820 | 5.820 |
Totaal Directe personeelslasten | 14.772 | 14.559 | 14.549 | 14.549 |