Overzicht baten en lasten

Overhead

R2020

B2021

B2022

B2023

B2024

B2025

Lasten

8.954

9.824

10.138

10.033

9.965

9.891

Baten

11

27

8

8

8

8

Saldo baten en lasten

-8.943

-9.797

-10.129

-10.024

-9.956

-9.883

Toevoegingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Onttrekkingen aan reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo reserves

0

0

0

0

0

0

Saldo

-8.943

-9.797

-10.129

-10.024

-9.956

-9.883

Toelichting financieel overzicht overhead

Nadeel op de lasten van € 0,3 miljoen t.o.v. 2021

In deze begroting worden budgetten aangevraagd in of vanaf 2022 voor diverse onderwerpen. Dit heeft een verhoging van de lasten op het deelprogramma Overhead tot gevolg. Het gaat hierbij om de aangevraagde budgetten voor Wet Open Overheid (€ 0,1 miljoen), Programmatische aanpak arbeidsmigranten (€ 0,03 miljoen) en de implementatie van de dienstverleningsvisie, communicatievisie en ontwikkelagenda participatie (€ 0,1 miljoen). Daarnaast wordt een verhoging van de bijdrage aan Duo+ gevraagd (€ 0,1 miljoen) in verband met het structureel geworden thuiswerken, ICT middelen voor de gemeenteraad en een transitieplan P&O.

Daarnaast heeft het investeringsplan bedrijfshulpmiddelen een verhoging van (kapitaal)lasten tot gevolg van € 0,1 miljoen en is het planmatig onderhoud aan het gemeentehuis in 2022 € 0,13 miljoen lager dan in 2021.

Het verschil aan baten is < € 0,1 miljoen en wordt daarom niet toegelicht.

Overhead

Vanaf 2017 zijn een aantal wijzigingen aangebracht in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) die bijdragen aan de interne sturing door de raad en aan een betere vergelijkbaarheid tussen gemeenten. Een van de onderdelen van de wijziging betreft een beter inzicht in de overhead. Hiertoe schrijft het BBV voor dat in het programmaplan een apart overzicht moet worden opgenomen van de kosten van de overhead en is er tevens een definitie van overhead geïntroduceerd. In de programma's moeten de kosten worden opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces.

Samengevat gaat het bij overhead om de volgende zaken: leidinggevenden en management-ondersteuning in het primair proces, financiën, toezicht en controle gericht op de eigen organisatie, P&O/HRM, de inkoopfunctie, de communicatiefunctie, juridische zaken, informatievoorziening en automatisering (incl. post en archief), bestuurszaken en bestuursondersteuning en facilitaire zaken en huisvesting. Onderstaande tabel is opgesteld conform de definitie van overheadkosten binnen het BBV.

Soort kosten (bedragen x € 1.000)

Specificatie

2022

2023

2024

2025

Bedrijfsvoering algemeen

Bijdrage gemeenschappelijke regeling

Duo+

7.451

7.302

7.302

7.302

Overige kosten

903

909

845

829

Salariskosten

1.063

1.063

1.063

1.063

Bedrijfsvoering huisvesting

Gemeentehuis

598

624

586

582

Gemeentewerf

113

126

159

106

Totaal overhead

10.129

10.024

9.956

9.883

In de tarieven die ter dekking van kosten in rekening worden gebracht, wordt ook de overheadcomponent meegenomen in de berekening. Hiertoe worden de kosten van de overhead afgezet tegen de kosten van de directe personeelslasten.

Directe personeelslasten (bedragen x € 1.000)

2022

2023

2024

2025

Directe P-lasten in de bijdrage aan Duo+

8.883

8.739

8.730

8.730

Directe P-lasten in salarisbegroting van de gemeente

5.890

5.820

5.820

5.820

Totaal Directe personeelslasten

14.772

14.559

14.549

14.549

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf